Jak maksymalizować świąteczne zyski?

Okres przedświąteczny w sektorze handlowym to niezwykle intensywny czas. Grudzień to przecież jeden z najlepszych okresów przychodowych, również w naszej branży. Polacy wydają w sklepach więcej pieniędzy nie tylko na prezenty, ale przede wszystkim na przygotowanie świątecznych spotkań w gronie najbliższych. Podczas wyczerpujących zakupów łapią chwilę relaksu przy kawie i ciastku, a służbowo organizują przedświąteczne spotkania, eleganckie kolacje wigilijne i podsumowania mijającego roku. Mimo wysokiej inflacji wciąż możemy wykorzystać potencjał tego okresu i zmaksymalizować zyski cukierni i piekarni? Oto kilka wskazówek.

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/centrum-handlowe-bo%c5%bce-narodzenie-2605815/

Zadbaj o atrakcyjną ofertę świątecznych ciast i słodkości

Nie tylko bez choinki trudno sobie wyobrazić święta. Wszyscy kochamy też świąteczne słodkości, zarówno w tradycyjnej formie, jak też w nowych odsłonach smakowych. W naszych witrynach nie może więc zabraknąćserników, pierników czy makowca. To pewniaki, które zawsze zagwarantują nam sprzedaż w okresie okołoświątecznym. Zespół Credin Polska opracował teżnowewariacje przepysznych ciast w katalogu jesień-zima, które powstały między innymi z myślą o nadchodzącym okresie okołoświątecznym. To propozycje idealne do kawy podczas przedświątecznego spotkania przyjaciółek, na stół w trakcie firmowego przyjęcia czy rodzinnej wigilii. Inspirowane zimowymi aromatami rozgrzewających, korzennych przypraw i zimowych dodatków…

Wśród zimowych inspiracji znajdą Państwo m.in. aromatyczny miodownik z sezamem i kremem grysikowym, przełamany kwaskowatym dżemem z czarnej porzeczki, a także wyrazisty budyniowiec z orzechami włoskimi i nadzieniem granat-żurawina.

Wielbiciele czekolady i słodkich bakalii nie przejdą obojętnie od kolejnej pozycji – czekoladowego bakaliowca na bazie chrupiących ciasteczek, z delikatnym musem czekoladowym, nutką prażonego kokosa i bakaliami w rumie. Kolejna z naszych nowości to król świątecznych ciast – piernik ze śliwkami w rumie, z makowym nadzieniem, przepięknie wykończony elegancką glazurą. Zaś efektowny i lekki jak chmurka sernik japoński z kremem i jagodową żelką to z pewnością sernik godny świątecznego stołu!

Nie zapomnij – Twoi klienci kupują wszystkimi zmysłami

Wykorzystaj zasady marketingu sensorycznego i próbuj oddziaływać na wszystkie zmysły swoich klientów w tym szczególnym okresie. Zadbaj o odpowiednie aromaty, bezpośrednio kojarzące się z zimą i świętami. Bodźce zapachowe docierają do mózgu dużo szybciej, niż inne sygnały pochodzące z pozostałych zmysłów. Organizm ludzki reaguje na nie bez udziału świadomości, co wpływa na nasze samopoczucie i decyzje zakupowe. Wykorzystaj w swoim lokalu rozgrzewające korzenne nuty cynamonu, goździków, kardamonu i imbiru czy zapach cytrusów. Dzięki nim wprawisz klientów w dobry nastrój, a odwołując się do pozytywnych skojarzeń zachęcisz ich do zakupu.

A może warto rozważyć degustacje świątecznych propozycji w dni z dużym natężeniem klientów? Z raportu GfK, poświęconego identyfikacji zwyczajów związanych z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia wynika, iż 27 proc. Polaków planuje zakupy świąteczne z kategorii FMCG przynajmniej miesiąc przed Świętami lub nawet wcześniej*. Posmakowanie ciast np. w trakcie zwykłych sobotnich zakupów stojąc w kolejce w piekarni/cukierni, z odpowiednim zachęceniem przez obsługę, może sprawić, że lista świątecznych zamówień będzie dużo większa. Skutecznym rozwiązaniem jest także wykorzystanie strategii „ograniczonej dostępności”, dzięki czemu klient zachęcony jest do szybszego podjęcia decyzji zakupowej, a cukiernikom łatwiej jest zaplanować przedświąteczne zatowarowanie i obroty.

Nie zapomnijmy też o najważniejszym – wszyscy kupujemy oczami! Odpowiednia ekspozycja świątecznych propozycji jest kluczowa. Zadbajmy o to, by witryny były pięknie udekorowane, a opisy ciast odwoływały się do zmysłu smaku i naszej wyobraźni. Stwórzmy z naszych propozycji odpowiednią „scenografię”, układając ciasta na zasadzie kontrastu tak, by klient zauważył te, na których sprzedaży zależy nam najbardziej. Każda ze słodkości w naszych witrynach może nabrać wyjątkowego, świątecznego charakteru dzięki odpowiednim dekoracjom. Eleganckie glazury, efektowne dekory, gwieździste, błyszczące posypki, mini pierniczki, beziki imitujące choineczki czy laski cukrowe… Odpowiedni dekor doda tzw. świąteczną „wisienkę na torcie” i skusi do skosztowania nowych propozycji.

Wykorzystaj przedświąteczny potencjał do podkręcenia sprzedaży

Już na przełomie listopada i grudnia rozpoczyna się intensywny okres spotkań firmowych. Praktycznie każde przedsiębiorstwo skupia się na organizacji świątecznych wigilii. Część z nich, z powodu coraz wyższych kosztów prowadzenia działalności i niepewności jutra, z pewnością zdecyduje się na zmianę formuły i organizację skromniejszych spotkań w miejscach pracy. Warto wyjść naprzeciw z ofertą dostarczenia słodkości na takie spotkania. Przygotowanie odpowiedniej oferty i wysłanie jej do 50 okolicznych firm niewiele kosztuje, a może przynieść dodatkowe zyski. Warto również rozważyć kontakt z firmami eventowymi czy restauracjami, z propozycją stworzenia dla nich stołów ze świątecznymi słodkościami.

Posiadając odpowiednie możliwości lokalowe również warto rozważyć przygotowanie oferty słodkich spotkań świątecznych. Często są to spotkania nieformalne, na kilka lub kilkanaście osób. Prywatne, rodzinne czy firmowe. Przygotowanie słodkiego poczęstunku skrojonego na miarę, może zachęcić takie grupy nie tylko do spotkania na miejscu, ale też do złożenia zamówień indywidualnych.

Pamiętajmy, że święta to czas prezentów. Świąteczne pakiety prezentowe to standardowe rozwiązanie np. w handlu kosmetykami. Coraz częściej oferty świątecznych pakietów szykują też drobni lokalni producenci przetworów, rzemieślnicy, a nawet restauratorzy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by praktykę tę przenieść na biznes cukierniczy, tworząc słodkie boxy podarunkowe.To idealne rozwiązanie do obradowania szefa, koleżanki z biura czy bliskiej rodziny. Mogą świetnie zastąpić upominki dla kontrahentów i pracowników. Twórzmy je na zasadzie cross-sellingu, łącząc produkty w uzupełniające się zestawy. Zadbajmy o estetykę opakowań, a może, w miarę możliwości zaproponujmy klientowi personalizację takiego produktu? Nie zapominajmy też o najprostszej formie prezentu – voucherach podarunkowych. Przygotujmy ich odświętną, zimową wersję i zachęcajmy do zakupu poprzez nasze kanały komunikacyjne i obsługę.

Mając już idealnie skrojoną ofertę okołoświąteczną pamiętajmy o jej wypromowaniu

Warto wykorzystać zarówno media społecznościowe, jak też możliwości promocyjne w lokalach, by poinformować jak największą liczbę osób o naszych propozycjach. Spójna i odpowiednio przygotowania wizualnie komunikacja to kolejny bodziec, który może skłonić do zamówienia świątecznych słodkości właśnie u Ciebie. Pamiętajmy o lokalnych możliwościach reklamy na Facebooku czy Instagramie, gdzie kampanie możemy doskonale zawęzić nawet do wybranych dzielnic zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie naszego biznesu. Warto wykorzystać zarówno media społecznościowe, jak też możliwości promocyjne w lokalach, by poinformować jak największą liczbę osób o naszych propozycjach. Spójna i odpowiednio przygotowania wizualnie komunikacja to kolejny bodziec, który może skłonić do zamówienia świątecznych słodkości właśnie u Ciebie. Pamiętajmy o lokalnych możliwościach reklamy na Facebooku czy Instagramie, gdzie kampanie możemy doskonale zawęzić nawet do wybranych dzielnic zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie naszego biznesu.

Przeczytaj także: