W raporcie PMR „Handel produktami Food To Go w Polsce 2022” prognozuje się, że do 2027 roku rynek oferujący m.in. gotowe kanapki będzie wzrastał o 6,9 proc. rocznie. Na zwiększone zainteresowanie klientów kanapkami na wynos mogą liczyć przede wszystkim te piekarnie, które urozmaicą swoją ofertę. W jaki sposób?
Sprawdź najważniejsze trendy kanapkowe. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapisz się do naszego newslettera. Otrzymasz prezentacje pełną inspiracji i sprawdzonych wiadomości dotyczących rozwoju oferty kanapkowej!
Czy warto sprzedawać kanapki w piekarni?
Coraz częściej w piekarniach kupić można nie tylko samo pieczywo, lecz także gotowe kanapki. Wprowadzenie oferty z kategorii Food To Go (FTG) to krok w dobrą stronę, ponieważ przewidywany jest stały wzrost tego rynku. Potwierdzają to m.in. dane z raportu Europe Sandwiches Market 2023–2027 przeprowadzonego w grudniu 2022 roku przez TechNavio.
Według specjalistów rynek kanapek w Europie w latach 2022–2027 ma wzrosnąć aż o 5,16 mld USD. Kanapki na wynos są obecnie kategorią produktów gastronomicznych coraz chętniej wybieraną przez konsumentów. Dlaczego? Stanowią tańszy zamiennik jedzenia oferowanego w lokalach i doskonałą ofertę na czasy kryzysu ekonomicznego. Klienci chcą „rozpieszczać się” jedzeniem poza domem, ale szukają oferty w niższych cenach.
Kto kupuje kanapki na wynos?
Popyt na gotowe kanapki jest obserwowany przede wszystkim wśród konsumentów dorosłych i aktywnych zawodowo. Jak można wyczytać w raporcie MealTrak’s Continuous Food to Go and Eating out of Home Top Line Summary ze stycznia 2023 roku, klientami na tego typu produkty są osoby w wieku między 25. a 34. rokiem życia. Wzrost sprzedaży kanapek na wynos odnotowano jednak rok do roku także w takich kategoriach wiekowych jak: 18–34 i 45–54 lata.
Co sprawia, że coraz chętniej konsumenci sięgają po gotowe kanapki – zarówno świeżo przygotowane, jak i zapakowane? Wśród najważniejszych przyczyn wzrostu rynku FTG podaje się m.in. zmianę nawyków żywieniowych wynikającą z postępującej urbanizacji. Szybki styl życia, długie dojazdy czy późne rozpoczynanie pracy sprawiają, że gotowanie staje się niemożliwe lub uciążliwe.
Chcąc wyeliminować z codziennych czynności gotowanie, potrzebna jest przystępna cenowo alternatywa. Kanapki są jednocześnie niedrogie i gotowe do konsumpcji, co okazuje się kluczowe podczas posiłków w pracy. Ta kategoria żywności na wynos jest też przeważnie lekkostrawna, stanowiąc idealny posiłek podczas aktywności zawodowej.
Kanapki przyszłości – wegealternatywa
Czy warto wprowadzać do oferty kanapki na wynos w wersji wegańskiej – a więc bez składników odzwierzęcych, takich jak mięso, nabiał i jaja? Zdecydowanie tak! Jak wykazują badania, aż 65 proc. osób z pokolenia Z (urodzonych między 1995 a 2007 roku), a także millenialsów (urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku) uważa żywność roślinną za atrakcyjną.
Już 13 proc. osób stanowiących klientów na kanapki na wynos, a więc w wieku 25–34 lat, określa się mianem wegan. Szacuje się, że w ciągu zaledwie dekady liczba osób zainteresowanych dietą roślinną może w Europie wzrosnąć do 75 proc.
Wspólnym trendem dla wszystkich rynków świata jest obecnie poszukiwanie wegańskich zamienników dla mięsa i ryb. Jak prognozują specjaliści, rok 2023 przyniesie dalszy rozwój tej kategorii produktów spożywczych, także wśród żywności FTG.
Wegańskie kanapki do tej pory były serwowane zazwyczaj z samymi warzywami czy też pastami lub kotletami na bazie buraka bądź fasoli. To ma się zmienić. Rosnące grono wegekonsumentów zmusza rynek do poszukiwań rozwiązań, które mogą naśladować mięso pod względem tekstury, wyglądu, smaku, a nawet zapachu. Ofertę taką przygotowała m.in. firma Frosta (m.in. sznycel wegański, roślinny filet à la ryba czy roślinne klopsiki).
Pikantne i ekscytujące – kanapki w stylu azjatyckim i Cajun
Nietrudno zauważyć, że nie tylko polski, lecz także europejski rynek gastronomiczny został opanowany w ostatnich latach przez smaki inspirowane egzotycznymi kuchniami. Modne i chętnie wybierane przez polskich konsumentów są obecnie kanapki à la azjatyckie i w stylu Cajun. Dlaczego? Polacy lubią intensywność smaku i pikantność, a także uczucie ekscytacji związane z poznawaniem nowości.
Ten ostatni aspekt jest kluczowy zwłaszcza dla klientów z pokolenia Z i millenialsów, u których takie doświadczenia rozbudzają ciekawość oraz formują nowe, spersonalizowane zwyczaje.
Jakie kanapki w stylu azjatyckim czy Cajun warto wprowadzić do piekarni? Dobrym pomysłem jest to, aby nie bazować w pełni na oryginalnych azjatyckich recepturach. Lepiej połączyć tradycyjne polskie pieczywo bądź wsady z sosami inspirowanymi kuchnią Dalekiego Wschodu czy też ostrością kuchni Cajun. W swojej ofercie tego typu produkty ma m.in. firma Develey (Relish Mango, Teryiaki Glace czy sos Sriracha).
Jaki chleb wybrać do gotowych kanapek?
Kanapki w każdym stylu, aby zyskać sobie przychylność i zaufanie klientów, powinny powstać na bazie sprawdzonego i smacznego pieczywa o powtarzalnym smaku. Takie oferujemy w Credin!
Do gotowych kanapek polecamy m.in.:
- Chleb Ślężański – można z niego przygotować ciabatty i foccacie.
- Victor – idealny na bajgle.
- Igloo – odpowiedni do kajzerek szkolnych.
- Czystoziarnisty – doskonały na miniburgery.
- ProVito – można z niego wypiec bułki fińskie.
- Chleb Ziemniaczany – CL na półbagietki.
Tutaj opisaliśmy tylko dwa najważniejsze z aktualnych trendów kanapkowych. Chcesz poznać ich aż siedem i dodatkowo mieć dostęp do gotowych receptur na najmodniejsze gotowe kanapki? Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz inspirującą prezentację!
Źródła:
Raport Europe Sandwiches Market 2023–2027, TechNavio, grudzień 2022 r.
Raport PMR Handel produktami Food To Go w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022–2027, marzec 2022 r.
Raport MealTrak’s Continuous Food to Go and Eating out of Home Top Line Summary, styczeń 2023.