5 porad, jak profesjonalnie prowadzić Instagrama piekarni lub cukierni

Instagram to od wielu lat jeden z czołowych serwisów społecznościowych, dlatego każda licząca się marka cukiernicza lub piekarska jest na nim obecna. Prowadzenie komunikacji w tym medium trzeba jednak rozważnie zaplanować, aby firmowy profil spełniał swoje zadanie. Z tego artykułu dowiesz się, o czym pamiętać, aby służył osiąganiu celów marketingowych.

Jak prowadzić Instagrama marki piekarskiej lub cukierniczej? W największym skrócie – publikując atrakcyjne zdjęcia i dbając o zaangażowanie użytkowników. Jeśli przekonają się, że Twój firmowy profil jest „ich miejscem” i źródłem wartościowego contentu, chętnie będą do niego wracać. Od czego zacząć?

Wyznacz cele

Określając cel działań komunikacyjnych na Instagramie, należy wybrać pomiędzy umacnianiem wizerunku, zwiększeniem rozpoznawalności a sprzedażą. Jeżeli decydujesz się na każdy z nich, ustal, który jest najważniejszy, nadając każdemu z nich miejsce w hierarchii.

Na Instagramie możesz prezentować swoje wyroby i jednocześnie wskazywać możliwość zakupu w punktach dystrybucji. Twój profil może również edukować odbiorców bądź kreować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy. Krótko mówiąc – jesteś w stanie jednocześnie komunikować się, inspirować i prowadzić dialog z odbiorcami.

Obecność na Instagramie może wspierać pozyskiwanie user generated content, czyli treści tworzonych przez obserwujących Twój profil. Warto na nim także prezentować funkcjonowanie firmy „od kulis” – przygotowanie mieszanek, proces wypieku, czy przygotowywanie ekspozycji w punktach sprzedaży. To ostatnie świetnie wspiera sprzedaż, bo konsument zobaczy ponownie obraz z Instagrama… na Twojej półce. Najważniejsze to konsekwentnie trzymać się wybranych celów, nie tracić z oczu realnych możliwości i nieustannie angażować odbiorców.

Poznaj swoich odbiorców

A propos… Koniecznie zbierz w jednym dokumencie wszystkie dostępne informacje na temat swoich odbiorców. Jeśli dobrze poznasz ich oczekiwania i potrzeby, prędzej czy później wygrasz. Odpowiedz sobie na pytania:

  • czego oczekują?
  • czego się obawiają?
  • czym się interesują?
  • które ich problemy możesz pomóc rozwiązywać?
  • co możesz zrobić, żeby wracali?

To tylko najważniejsze z nich, niemniej stanowią solidną podstawę planu działania.

Zbuduj persony

Warto zredagować kilka person, czyli „prototypów” Twoich obserwujących. Im bardziej szczegółowe informacje będą one zawierały, tym lepiej. Oczywiście oznacza to, że w pewnym stopniu będziesz polegać na swoim subiektywnym oglądzie rzeczywistości. To nic złego – w końcu to Ty najlepiej znasz swoich potencjalnych klientów i pracowników, a kolejne informacje pozyskasz ze statystyk, o których za chwilę.

Persony gotowe? W ich opisach uwzględnij, jakie tematy i typy publikacji będą dla nich atrakcyjne i angażujące. Najistotniejsze jest, aby chcieli oni wracać do publikowanego przez Ciebie contentu. Odbiorca idealny to ten, który wręcz czeka na kolejne inspiracje czy „okruchy wiedzy” z Twojego profilu.

Co dalej? Do roboty! Publikuj content, do którego odbiorcy będą chcieli się odnieść, komentując, zadając pytania i (oby jak najczęściej) podając dalej. Pamiętaj o zadawaniu pytań, zapraszaniu do dialogu i zachęcaniu do komentowania.

Postaw na relacje i… karuzele

Na Instagramie możesz publikować dwa typy treści: tradycyjne posty na stronie głównej oraz relacje (Stories), które znikają po 24 godzinach. Tak, to te małe kółeczka na samej górze panelu.

Inspiracje warsztatowe, czyli jak fotografować wypieki:

  • Aby stworzyć atrakcyjne zdjęcia i wideo, potrzebujesz jedynie… swojego smartfona. Pamiętaj tylko o ustawieniu parametrów obrazu na najwyższym poziomie. Współczesne aparaty zwykle pozwalają także rejestrować wideo w zwolnionym tempie, co może być bezcenne kiedy trzeba zwrócić uwagę odbiorców na jakiś detal, np. chrupkość pieczywa.
  • Dodatkowe oświetlenie „planu zdjęciowego” może zapewnić Ci… zwykła latarka LED, której światło rozproszysz przy pomocy białej papierowej torebki lub zwykłej serwetki.
  • Kadrując ujęcie, wcale nie musisz zmieścić w nim całego wypieku. Ustaw ostrość na wybranym fragmencie złocistej, chrupiącej skórki, żeby sam jego widok wzbudzał apetyt.
  • Pamiętaj, że niemal każde pieczywo świetnie prezentuje się w sąsiedztwie lub na tle… żywych, zielonych roślin. Zyskujesz podwójnie, bo masz efektowne ujęcie, a Twój wyrób jest kojarzony ze świeżością i naturalnym pochodzeniem.
  • Jeśli powierzchnia wypieku jest zbyt blada i matowa, popraw jej wygląd, malując skórkę małą ilością oliwy i nim całkowicie wsiąknie, przystąp do robienia zdjęć.

Jaki format postów na Instagramie jest najbardziej popularny? Najlepsze wyniki osiągniesz publikując relacje. Umożliwiają one zadawanie pytań otwartych i przeprowadzanie krótkich ankiet.

Wykorzystuj jeden z najnowszych trendów na Instagramie, czyli karuzele edukacyjne. Pozwalają zawrzeć całkiem sporo wiedzy w atrakcyjnej formie (nawet 10 slajdów) i zwieńczyć ją pytaniem zachęcającym do komentowania. Możesz np. wyjaśnić jakiś branżowy termin lub opublikować opis, jak powstaje konkretny wypiek. Publikuj cytaty, zabawne powiedzonka i nawiązuj do aktualnych wydarzeń. To skróci dystans na linii marka – konsument.

Inne inspiracje contentowe dla branży cukierniczo-piekarskiej:

  • krótkie (max. 15 sekund) ujęcia wideo, pokazujące w zwolnionym tempie np. odrywanie kęsa chrupiącej bułki i fruwające okruchy, rumiany bochenek opuszczający piec albo dekorowanie ciastek,
  • dobrym pomysłem jest także przygotowanie instaplansz, prezentujących konkretne wypieki. Użytkownicy będą mogli udostępniać je w swoich relacjach, zaznaczając swoje wybory,
  • format grafik może być kwadratowy (np. 1080 × 1080 px) lub pionowy (1080 × 1250 px), ale polecamy ten drugi, bo przecież na Instagrama zaglądamy najczęściej przy użyciu trzymanych pionowo smartfonów,
  • używaj w komentarzach swoich postów różnej wielkości hashtagów – zarówno tych mniej popularnych, jak i średnich i największych. Przykładowo: hashtag „niszowy” z nazwą piekarni: np. #piekarniawacek, mały, typu #chleborkiszowy (zastosowany w 5,2 tys. postów), średni, np. #chlebnazakwasie (61 tys. postów) oraz duży, np. #chleb (użyty w 270 tys. postów). To pozwoli dotrzeć do różnych grup odbiorców i zwiększyć widoczność Twojego contentu.

Ważne: to normalne, że na początku nie będzie reakcji. Użytkownicy – trochę jak goście, którzy przed chwilą przyszli na spotkanie z nowym towarzystwem – muszą się oswoić, zanim „dołączą do rozmowy”.

Marketing na Instagramie

Co jeszcze? Sprawdzaj statystyki, aby wiedzieć, jakie treści budzą najwięcej reakcji, ale także po to, by wiedzieć, jacy są ludzie, którzy Cię obserwują, w jakim są wieku i gdzie mieszkają. Te informacje pozwolą Ci długofalowo dopasowywać content do odbiorców. A to warunek konieczny Twojego sukcesu.

Pamiętaj, że atrakcyjny content jest najważniejszy. Zdjęcia, które cieszą oko i zapadają w pamięć sprawiają, że odbiorcy powracają i zachęcają kolejnych do obserwowania profilu. Ty także obserwuj; konkurencję, influencerów zainteresowanych tematyką wypieków, a także inne marki cukiernicze i piekarskie, których profile wyróżniają się na tle reszty. Będą dla Ciebie bezcennymi źródłami wiedzy i inspiracji.

Staraj się, aby Twój profil był autentyczny i spójny wizualnie. Każdy nadmiar – również filtrów na Insta – szkodzi, a przecież chcesz, żeby wyroby, które prezentujesz, wyglądały naturalnie i budziły zaufanie, prawda? Dbaj o to, by publikować zachęcające zdjęcia i wideo, a nie packshoty z katalogów. Pamiętaj, że najważniejsi są odbiorcy i ich emocje, a nie algorytm.

Chcesz poznać więcej porad dotyczących marketingu i sprzedaży w branży piekarniczo-cukierniczej? Sprawdź #PoradnikMarketingowyCredin!