Jak prowadzić samodzielnie komunikację marketingową piekarni lub cukierni? Jak najmniejszym nakładem czasu i zasobów docierać do klientów w internecie? Jak tworzyć wizerunek Twojej marki w mediach społecznościowych? Nie jest to łatwe zadanie, ale przestrzeganie wskazówek z poniższej listy na pewno Ci pomoże 🙂
1. Zanim siądziesz przy komputerze:
- upewnij się, że wiesz, jaki jest poziom komunikacji z klientami,
- sformułuj dla zespołu zasady komunikacji z klientem na etapie sprzedaży oraz po nim,
- pamiętaj również o poprawnej obsłudze reklamacji,
- wyrób w sobie nawyk odpowiadania na pytania klientów. To, co spotka ich w Twojej firmie, na pewno trafi też do sieci.
2. Poznaj swoich klientów w internecie
- rozmawiaj z nimi i obserwuj ich zachowania,
- załóż alerty Google na frazy związane z Twoją marką,
- zapisuj pytania i swoje wnioski. Bez ciągłego „uczenia się” swoich odbiorców, nawet najlepsza komunikacja w sieci będzie nieskuteczna.
3. Stwórz plan działania w sieci
- zapisz swoje cele, sposoby ich osiągania i pomysły na treści,
- ustal, co w marketingu piekarni lub cukierni możesz zrobić samodzielnie,
- znajdź mocne i słabe punkty oraz okoliczności, które sprzyjają i przeszkadzają Twojemu biznesowi,
- regularnie wracaj do tego planu i uzupełniaj go,
- trzymaj się tego, co chcesz przekazać swoim obecnym i przyszłym klientom. Któregoś dnia przekonasz się, że to działa.
4. Wybierz kanały i narzędzia komunikacji
- strona www? Co poza nią? Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, a może nawet TikTok?
- nie musisz być wszędzie. Możesz komunikować się ze światem tylko na swojej stronie i na Facebooku, byle regularnie.
- najważniejsze są: konsekwencja, autentyczność i treści, które działają na zmysły.
5. Planuj publikacje;
- … z myślą o odbiorcach, a nie sobie (”Mów o nich, a nie do nich”),
- z wyprzedzeniem minimum tygodniowym (tak, na początku to trudne),
- przy pomocy zwykłego kalendarza, arkusza w excelu albo aplikacji do zarządzania czasem, byle konsekwentnie,
- decyduj, co możesz robić najszybciej, najefektowniej i najefektywniej, przy najmniejszym zużyciu zasobów.
6. Dziel się wiedzą i bądź pomocny,
- znajdź swoją specjalność i buduj w niej markę eksperta,
- wiesz, co chcą wiedzieć Twoi klienci? Napisz o tym!
- konsekwentnie komunikuj jakość produktu,
- używaj potocznego języka, który odwołuje się do emocji powstałych na skutek doznań.
7. Stawiaj na marketing sensoryczny,
- … czyli taki, który działa na zmysły, w tym przypadku smaku i zapachu, ale również wzroku.
- gromadź materiały – zdjęcia, wideo (!!!), ale także ciekawostki branżowe, anegdoty i nieznane fakty z otoczenia firmy,
- tworząc treści (czyli content) dla biznesu cukierniczego bądź piekarskiego, będziesz „tłumaczyć” doznania smakowe i zapachowe na statyczne i ruchome obrazy. Jak pokazać teksturę ciasta w „rolce” na Instagramie? Jak przekazać w jednym ‘tiktoku’, co dzieje się na języku w trakcie smakowania ciasta?
8. Pokazuj ‘backstage’
- chwal się doświadczeniem, osiągnięciami i… ludźmi,
- pokaż, z jakimi wspaniałymi osobami pracujesz,
- przedstaw ich prywatne pasje i zainteresowania. To zbliża.
9. Chwal się
- …nagrodami i innymi dowodami uznania branży,
- nowymi produktami i ciekawymi promocjami,
- publikuj rekomendacje i pozytywne opinie klientów.
- zakładaj zawsze, że tylko Ty wiesz, że jesteś najlepsz_, („klątwa wiedzy” dotyka nawet największych mistrzów).
10. Bądź na bieżąco
- nawiązuj do zbliżających się świąt,
- dostosuj komunikację do sezonowych szczytów zamówień,
- reaguj niezwłocznie na kontakt ze strony klienta. To obecnie kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Nie musisz siedzieć na Facebooku w nocy, ale dyżury telefoniczne poza po 18:00 to coś, co docenią szczególnie najbardziej zajęci (czyt. zarabiający) klienci). Odpowiadać klientom na Messengerze też nie zawadzi.
11. Podsycaj i doceniaj zaangażowanie fanów, bo:
- zaangażowani odbiorcy Twojej komunikacji to najcenniejsi klienci,
- chętnie uczestniczą w dialogu ze swoimi ulubionymi markami
- ogromnie ich ucieszy udostępnianie ich treści przez Twoją markę,
- w razie sytuacji kryzysowej mogą być najzagorzalszymi obrońcami Twojej marki.
12. Zbieraj rekomendacje
- miej śmiałość poprosić zadowolonego klienta o dobre słowo, bo odmówi tylko co czwarty 🙂
- pozytywny, szczery feedback od zadowolonego klienta to najwyższa forma marketingu. A niekiedy wymaga to tylko sformułowania dwóch zdań.
13. Zaskakuj odbiorców
- … nowymi pomysłami na nowości produktowe i promocje,
- pytaj ich o inspiracje,
- ogłaszaj ankiety/konkursy na nowości,
- twórz promocje, które nie tylko napędzą sprzedaż, ale też wygenerują wzmianki o Twojej marce,
- ogłaszaj konkursy. (Nagrody wcale nie muszą być cenne, ważne, żeby były związane z Twoimi wypiekami. Kto z klientów nie ucieszy się z rabatu na najbliższe zamówienie?)
14. Zawieraj „sojusze contentowe”
- fotografowie weselni, kwiaciarnie, sale na wynajem, zespoły muzyczne i firmy cateringowe mają tych samych klientów, co Ty. Też tworzą content w swoich kanałach i chętnie udostępnią Twój. Dzięki temu Twój marketing zyska na barwności i autentyczności.
Komunikacja marketingowa piekarni lub cukierni to niemałe wyzwanie, jednak bezwzględnie należy je podjąć! Jak każdy biznes na świecie, Twoja marka musi „rozmawiać ze światem”, żeby w ogóle działać.