Marketing on-line piekarni i cukierni – 14 rzeczy, których nie możesz pominąć

Jak prowadzić samodzielnie komunikację marketingową piekarni lub cukierni? Jak najmniejszym nakładem czasu i zasobów docierać do klientów w internecie? Jak tworzyć wizerunek Twojej marki w mediach społecznościowych? Nie jest to łatwe zadanie, ale przestrzeganie wskazówek z poniższej listy na pewno Ci pomoże 🙂

1. Zanim siądziesz przy komputerze:

  • upewnij się, że wiesz, jaki jest poziom komunikacji z klientami,
  • sformułuj dla zespołu zasady komunikacji z klientem na etapie sprzedaży oraz po nim,
  • pamiętaj również o poprawnej obsłudze reklamacji,
  • wyrób w sobie nawyk odpowiadania na pytania klientów. To, co spotka ich w Twojej firmie, na pewno trafi też do sieci.

2. Poznaj swoich klientów w internecie

  • rozmawiaj z nimi i obserwuj ich zachowania,
  • załóż alerty Google na frazy związane z Twoją marką,
  • zapisuj pytania i swoje wnioski. Bez ciągłego „uczenia się” swoich odbiorców, nawet najlepsza komunikacja w sieci będzie nieskuteczna.

3. Stwórz plan działania w sieci

  • zapisz swoje cele, sposoby ich osiągania i pomysły na treści,
  • ustal, co w marketingu piekarni lub cukierni możesz zrobić samodzielnie,
  • znajdź mocne i słabe punkty oraz okoliczności, które sprzyjają i przeszkadzają Twojemu biznesowi,
  • regularnie wracaj do tego planu i uzupełniaj go,
  • trzymaj się tego, co chcesz przekazać swoim obecnym i przyszłym klientom. Któregoś dnia przekonasz się, że to działa.

4. Wybierz kanały i narzędzia komunikacji

  • strona www? Co poza nią? Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, a może nawet TikTok?
  • nie musisz być wszędzie. Możesz komunikować się ze światem tylko na swojej stronie i na Facebooku, byle regularnie.
  • najważniejsze są: konsekwencja, autentyczność i treści, które działają na zmysły.
www.pixabay.com

5. Planuj publikacje;

  • … z myślą o odbiorcach, a nie sobie (”Mów o nich, a nie do nich”),
  • z wyprzedzeniem minimum tygodniowym (tak, na początku to trudne),
  • przy pomocy zwykłego kalendarza, arkusza w excelu albo aplikacji do zarządzania czasem, byle konsekwentnie,
  • decyduj, co możesz robić najszybciej, najefektowniej i najefektywniej, przy najmniejszym zużyciu zasobów.

6. Dziel się wiedzą i bądź pomocny,

  • znajdź swoją specjalność i buduj w niej markę eksperta,
  • wiesz, co chcą wiedzieć Twoi klienci? Napisz o tym!
  • konsekwentnie komunikuj jakość produktu,
  • używaj potocznego języka, który odwołuje się do emocji powstałych na skutek doznań.

7. Stawiaj na marketing sensoryczny,

  • … czyli taki, który działa na zmysły, w tym przypadku smaku i zapachu, ale również wzroku.
  • gromadź materiały – zdjęcia, wideo (!!!), ale także ciekawostki branżowe, anegdoty i nieznane fakty z otoczenia firmy,
  • tworząc treści (czyli content) dla biznesu cukierniczego bądź piekarskiego, będziesz „tłumaczyć” doznania smakowe i zapachowe na statyczne i ruchome obrazy. Jak pokazać teksturę ciasta w „rolce” na Instagramie? Jak przekazać w jednym ‘tiktoku’, co dzieje się na języku w trakcie smakowania ciasta?

8. Pokazuj ‘backstage’

  • chwal się doświadczeniem, osiągnięciami i… ludźmi,
  • pokaż, z jakimi wspaniałymi osobami pracujesz,
  • przedstaw ich prywatne pasje i zainteresowania. To zbliża.

9. Chwal się

  • …nagrodami i innymi dowodami uznania branży,
  • nowymi produktami i ciekawymi promocjami,
  • publikuj rekomendacje i pozytywne opinie klientów.
  • zakładaj zawsze, że tylko Ty wiesz, że jesteś najlepsz_, („klątwa wiedzy” dotyka nawet największych mistrzów).

10. Bądź na bieżąco

  • nawiązuj do zbliżających się świąt,
  • dostosuj komunikację do sezonowych szczytów zamówień,
  • reaguj niezwłocznie na kontakt ze strony klienta. To obecnie kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Nie musisz siedzieć na Facebooku w nocy, ale dyżury telefoniczne poza po 18:00 to coś, co docenią szczególnie najbardziej zajęci (czyt. zarabiający) klienci). Odpowiadać klientom na Messengerze też nie zawadzi.

11. Podsycaj i doceniaj zaangażowanie fanów, bo:

  • zaangażowani odbiorcy Twojej komunikacji to najcenniejsi klienci,
  • chętnie uczestniczą w dialogu ze swoimi ulubionymi markami
  • ogromnie ich ucieszy udostępnianie ich treści przez Twoją markę,
  • w razie sytuacji kryzysowej mogą być najzagorzalszymi obrońcami Twojej marki.
www.pixabay.com

12. Zbieraj rekomendacje

  • miej śmiałość poprosić zadowolonego klienta o dobre słowo, bo odmówi tylko co czwarty 🙂
  • pozytywny, szczery feedback od zadowolonego klienta to najwyższa forma marketingu. A niekiedy wymaga to tylko sformułowania dwóch zdań.

13. Zaskakuj odbiorców

  • … nowymi pomysłami na nowości produktowe i promocje,
  • pytaj ich o inspiracje,
  • ogłaszaj ankiety/konkursy na nowości,
  • twórz promocje, które nie tylko napędzą sprzedaż, ale też wygenerują wzmianki o Twojej marce,
  • ogłaszaj konkursy. (Nagrody wcale nie muszą być cenne, ważne, żeby były związane z Twoimi wypiekami. Kto z klientów nie ucieszy się z rabatu na najbliższe zamówienie?)

14. Zawieraj „sojusze contentowe”

  • fotografowie weselni, kwiaciarnie, sale na wynajem, zespoły muzyczne i firmy cateringowe mają tych samych klientów, co Ty. Też tworzą content w swoich kanałach i chętnie udostępnią Twój. Dzięki temu Twój marketing zyska na barwności i autentyczności.

Komunikacja marketingowa piekarni lub cukierni to niemałe wyzwanie, jednak bezwzględnie należy je podjąć! Jak każdy biznes na świecie, Twoja marka musi „rozmawiać ze światem”, żeby w ogóle działać.

Marketing online cukierni bądź piekarni wymaga nieco wysiłku, ale efekty najczęściej pozytywnie zaskakują.