Trendy branży cukierniczo – piekarniczej i jak je wykorzystać w komunikacji online w 2022

Ostatnie tygodnie zmieniły nasze widzenie świata i hierarchię wartości. Nie zmienia to faktu, że zaspokajanie elementarnych potrzeb odbiorców pozostaje misją naszej branży. To, co w niej dominuje, powinno być bezwzględnie obecne w komunikacji firm piekarskich i cukierniczych. Jakie trendy w ich komunikacji online warto wykorzystać w najbliższych miesiącach? Przeczytaj!

Co jest w tym roku top of the mind w naszej branży?

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój, rozumiany jako godzenie rozwoju firmy z odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną to trend, który pojawił się dawno temu. Od kilku lat widać, że planowanie rozwoju firmy, uwzględniające jego skutki społeczne i środowiskowe to coś więcej niż chwilowa moda. Przybywa konsumentów świadomych, że oprócz dbania o podniebienie i własne zdrowie, trzeba także zatroszczyć się o naszą planetę. Zwracają oni uwagę zarówno na pochodzenie składników wyrobów, biodegradowalne opakowania i przyjazne środowisku metody transportu. Coraz więcej firm piekarsko-cukierniczych tworzy strategie proekologiczne, które są faktycznie realizowane, a nie służą jedynie kreowaniu „wizerunku eko”. Ograniczają one zużycie plastiku i wolumeny odpadów spożywczych, a także do zmniejszenia ilości wyrzucanego pieczywa.

Rekomendacje:

  • Ty też należysz do grupy świadomych producentów? Mów i pisz o tym rzetelnie i regularnie.
  • Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych do informowania swoich potencjalnych klientów, że w Twojej firmie na co dzień myśli się o redukowaniu śladu węglowego, a opakowania z tworzyw sztucznych zastępujesz papierowymi.
  • Publikuj w postaci zdjęć, wideo i relacji, przykłady tego, jak rozwiązujesz na co dzień problem emisji spalin, segregacji odpadów i recyklingu.
  • W Twojej piekarni pracują uchodźcy z terenów ogarniętych wojną? Przedstaw ich swoim klientom – niech wiedzą, że nawet kupując pieczywo, mogą pomagać osobom w potrzebie.

Rozwój e-commerce i dostaw bezpośrednich

Źródło zdjęcia: www.unsplash.com

Zarówno pieczywo, jak i słodkie wypieki długo opierały się rewolucji e-commerce. Wymóg zachowania świeżości wyrobów w momencie dostarczenia do konsumenta skutecznie hamował rozwój tego kanału dystrybucji. Pandemia wymusiła zmianę podejścia i radykalnie skróciła czas bezpośrednich dostaw. W nowych warunkach, klient za pośrednictwem aplikacji może dokonać zamówienia ze wskazaniem miejsca i godziny dostawy, zanim jeszcze pierwsze wypieki wylądują w piecu. To sprawia, że bezpośredni rynek konsumencki rośnie w niespotykanym dotąd tempie, podobnie jak popularność rozwiązań do składania zamówień online.

Rekomendacje:

  • Twoja firma już oferuje bezpośrednie dostawy? Pochwal się tym, zanim zrobi to konkurencja. Publikuj krótkie relacje i wideo, pokazujące jak prosty, szybki i niezawodny jest Twój system dowozu.
  • Zachęcaj do oznaczania Twojej marki w postach, udostępniania i dzielenia się opiniami w mediach społecznościowych.
  • Podkreślaj, że wygoda konsumenta jest dla Ciebie równie ważna, co jakość oferowanych wypieków.​​
  • Nagradzaj stałych klientów – niech ich przykład przekona niezdecydowanych.

Atrakcyjność wizualna contentu

Lockdown i konieczność pozostawania w domach zwrócił uwagę konsumentów na wizualną stronę niemal każdego aspektu ich życia, w tym także produktów spożywczych. To z kolei wyzwoliło falę poszukiwań nowości, wyjątkowych smaków, niespotykanych wcześniej tekstur i – po prostu – atrakcyjnie wyglądających wyrobów. Po raz kolejny potwierdziło się, że „oczy jedzą jako pierwsze”. Reakcje odbiorców na widok profesjonalnie sfotografowanych lub sfilmowanych pieczyw i ciast są bez wyjątku pozytywne. Dzieje się tak, ponieważ oprócz dogadzania zmysłowi wzroku, uruchamiają łaknienie i budzą wyłącznie dobre skojarzenia.

Rekomendacje:

  • Zadbaj o profesjonalny serwis fotograficzny i gustowny branding (logo naprawdę nie musi zajmować połowy zdjęcia).
  • Bardzo ważny jest także spójny wygląd zdjęć i grafik, który możesz uzyskać dodając do nich charakterystyczny element graficzny, np. białą ramkę. To szczególnie ważne, jeśli prowadzisz komunikację na Instagramie lub Pintereście.
  • Przy każdej okazji publikuj atrakcyjnie przedstawione wyroby piekarnicze i cukiernicze. Niech zwracają uwagę, budzą wyłącznie pozytywne emocje i utrwalają kojarzenie Twojej marki z przyjemnościami zmysłowymi.
  • Emocje to istota komunikacji, więc wzbudzaj je, pokazując zarówno same wypieki, jak i kulisy pracy firmy – proces przygotowywania ciasta, moment umieszczania w piecu, pakowanie towaru dla klienta i jego zadowolone oblicze.

Nowości i innowacje

Zbliżające się zmiany przepisów regulujących zawartości tłuszczu, soli i cukru w produktach wymuszą dbanie o równowagę składników i poziom wartości odżywczych. To z kolei będzie impulsem dla innowacji produktowych. Pieczywa funkcjonalne i pomagające dbać o zdrowie będą zwiększały udział w rynku, podobnie jak wypieki hybrydowe. One także zyskują miłośników i inspirują do tworzenia kolejnych nowości, takich jak cronuty, crookies, cruffiny, cretzle i baissanty. W branży przybywa niespotykanych dotąd połączeń rodzajów ciasta, tekstur czy sposobów przygotowywania wypieków. To ogromna szansa.

Rekomendacje:

  • Twoja firma także kreuje nowe smaki? Mów i pisz o tym w każdym z Twoich kanałów komunikacji online: na www, na profilach w mediach społecznościowych, publikuj na YouTubie i firmowym blogu.
  • Ogłaszaj konkursy, w których do wygrania będą Twoje nowe wyroby, zachęcaj do publikowania opinii i recenzji i oznaczania Twojej marki.
  • Oprócz innowacji produktowych wdrażasz udogodnienia dla klientów w punktach obsługi? W Twojej cukierni mają do dyspozycji ekspres do kawy? A może kasę samoobsługową? Koniecznie napisz o tym, a najlepiej pokaż je w działaniu. Każdy sposób na zjednanie sobie klienta jest tego wart, zwłaszcza jeśli pozwoli mu zaoszczędzić trochę czasu i wysiłku.
  • Warto także przypominać klientom o zbliżających się okazjach do nabycia Twoich wypieków. Każdego dnia jest przecież jakieś święto 🙂